Page Views

Dikalangan keluarga,kawan-kawan,sahabat-sahabat serta 'musuh-musuh' aku,aku memang terkenal dengan kelantangan mulut aku.Ye lah sebagai orang yang jujur macam aku ni,aku akan terus tegur atau 'pekik' pada apa saja yang aku nampak dan rasa perbuatan atau kenyataan yang bagi aku tak betul mahupun aku tak suka.Samada teguran aku tu dalam bahasa yang paling indah /caci maki,tu terpulanglah pada situasi dan tahap keseriousannya.
Entahlah aku ni jenis yang kalau aku tak nak buat satu benda,aku tak cakap banyak.Contohnya time keje kita dah habis.Hand over kat shift seterusnya,adalah sikit saki baki keje kita yang kita nak hand over.Kalau kita nak habiskan seterusnya mengurangkan beban orang shift seterusnya tu,buat je lah dengan ikhlas.Tak payahlah jadi Melayu.Jelas sekali Melayu suka tanya 'soalan bodoh' a.k.a soalan yang kita sendiri dah tau jawapannya tapi kita tetap nak tanya.Kalau kita tak nak buat/malas,balik ja rumah.Tinggalkan keje yang sikit tu,orang lain boleh tolong sambung.
Aku bagi contoh kat tempat keje aku.Aku minggu ni overnight shift(11 malam - 7 pagi).Adalah sorang budak ni,jadual dia 3 petang sampai 11 malam.Aku appreciate sebab dia tolong aku segregate cutleries.Ringan sikitlah keje aku(bukannya aku tak boleh buat sendiri,cuma orang dah nak tolong).Tapi apa yang membuatkan aku bengang sampai terdetik dalam hati aku "What the fuck?"adalah bila dia dah tolong segregate cutleries tu dia tanya; "Fendi,I've already segregate the cutleries for you.You want me to wipe it for you as well?"Padahal dia dah tau jawapan aku mesti;"It's okay,I can do it."Aku ni bukan baru hidup semalam  lah sial!Kalau agak tak nak buat,tak payah la tanya soalan yang boleh kasi gua punya darah naik!Bukan bermakna aku tak perlu pertolongan orang langsung.Tapi kalau orang dah tak nak tolong,takkan kita nak paksa tolong.Tapi tak perlulah nak tanya 'soalan bodoh' yang macam aku cakap tadi.
Ada lagi satu budak pulak perangai dia all in one iaitu suka mengungkit,cari salah orang,mengadu kat manager pasal kesilapan orang...entahlah aku tak faham.Sedangkan dia tu pun tak bagus mana pun.Aku memang tak pernah walau sekali pun dalam hidup aku kata aku ni bagus.Tapi aku tak buat benda-benda yang macam budak ni buat.Ungkit pastu terus report kat manager,si polan tinggalkan plate yang banyak nak kena wipe,tinggalkan itulah inilah.Pokemak betullah budak nieh!Macam kau tak buat kat orang lak sebelum ni!Selalu lagi!Nasihat aku pada orang ni,"Tengok kesalahan diri kita dulu,sebelum kita nak mengadu tentang kesalahan orang!"
Aku harap kalau orang tu tengah baca blog aku nieh,dia akan sedar kesalahan dia dan cubalah berubah.Kita semua kat dunia ni tak sempurna dari aspek berbeza.Disitulah kita ni akan saling melengkapi.Tak payah nak rasa diri tu bagus sangat.Aku harap jugaklah supaya jagalah mulut kau tu,jangan nak menjaja kesalahan orang sangat.Jangan sampai dapat maki yang tak berkesudahan,bukan saja dari aku malah dari semua manusia yang pernah kenal kau.Kita tak perlu berlakon depan orang dengan menyembunyikan siapa diri kita yang sebenar,kerana lambat laun orang akan tau jugak.


"Be the change you want to see in the world."

Leave a Reply