Page Views

Tajuk kali ni berdasarkan pengalaman hidup aku selama 33 tahun ni sebelum masuk umur 34 1/1/2013 ni.Ye lah,kita tak boleh harap orang semua sependapat dengan kita.Nasib kita pun berbeza.Bentuk,rupa,perangai,masalah masing-masing pun tak sama.Aku masih ingat lagi pesan seorang Cina tua masa aku keje kat Caltex Bukit Batok,Singapore sekitar tahun 2005-2008 dulu.Antara nasihat dia yang aku masih pegang sampai sekarang,"Fendi,you cannot expect all people will listen to you.All of us got different opinions on something.We don't share the same problems,you know why?Because we're not born on the same day.All of us are different.Because that's the way God created us.Even our fingers created in a different shape.The difference between us makes us stronger.Kata-kata nasihat ni lah yang membuatkan aku membuka fikiran aku lebih luas seterusnya cuba memahami kehidupan setiap manusia.Walaupun aku tau aku TAKKAN boleh faham semuanya.Sekurang-kurangnya aku cuba.Entah Cina tua yang nasihat aku tu masih hidup lagi ke tak,aku pun tak pasti.Masa a ku keje sana pun umur dia dah 82.
Pujian juga diberikan pada mak & abah sebab cara diorang didik aku tak mungkin akan dapat aku beli dimana-mana.Memang takkan ada jual pun.Apa yang aku cuba nak sampaikan kat sini,kita kena terima seseorang tu seadanya.Tak kiralah kawan,sahabat,pasangan hidup kita serta orang-orang disekeliling kita.Kita semua akan jalani kehidupan yang berbeza-beza.Takkan mungkin sama dengan orang lain.Cuma jangan dengan cara yang salah.Kalaulah kita jalani kehidupan dengan cara yang salah,muhasabahlah diri kita setiap kali sebelum tidur.Cuba fikirkan apa yang harus kita buat esoknya supaya kita akan menjadi orang yang lebih baik dan berguna.


"Be the change you want to see in the world."

Leave a Reply