Page Views

Hmmm lain kan tajuk kali ni?aku sebenarnya tak tau nak tulis apa hari ni.Tiba-tiba dalam masa aku tengah dengar lagu-lagu dalam handphone aku,terdetik aku nak cakap pasal ni.Entahlah...kadang-kadang aku terasa macam aku ni tengah hidup di era 80an.Apa tidaknya.Majoriti MP3 dalam handphone aku lagu-lagu dari era 80an.Ada jugak kawan-kawan aku(yang bukan hidup sezaman dengan aku/muda lagi)yang tegur dan tanya,"Fendi,kau takde lagu baru ke(terkini)?"Bila aku tunjuk senarai lagu yang aku ada,diorang macam "Huh?Ni lagu zaman bila ni?"
Aku tak tahulah kenapa aku memang tak boleh nak relate dengan lagu-lagu zaman sekarang ni.Lagu-lagu sekarang ni dah hilang jiwa.Tak macam lagu-lagu zaman 80an dan 90an yang kalau korang dengar sekarang masih lagi sedap.Senang cerita masih lagi relevan.Sebaliknya lagu-lagu zaman sekarang ni dengar sekali dua je dah bosan.Macam buat lagu tu suka-suka,kosong,tak gunakan kata-kata yang indah maupun kiasan-kiasan,tak berpuitis macam komposer-komposer zaman 80an dan 90an dulu.Mana yang hidup sezaman dengan aku mesti faham dan setuju dengan tajuk aku kali ni.
Komposer sekarang ni semuanya buat lagu tangkap muat je.Asalkan cukup syarat nak cipta sesebuah lagu,nak lengkapkan album & nak release album cepat.Sebab tu agaknya lagu-lagu sekarang ni cepat bosan kalau dengar banyak kali.Amik contoh lagu-lagu Allahyarham Sudirman Hj Arshad,masih lagi relevan sampai kehari ni.Walaupun arwah dah meninggalkan kita 20 tahun yang lalu.Mungkin sebab arwah dulu menyanyi dari hati sebab tu lagu-lagu dia berkesan dihati peminat.
Pendek kata,lagu-lagu zaman sekarang ni yang kononnya zaman millenium,macam sial.Aku tak faham lah kenapa diorang ni semua tak amik contoh komposer lama.Dahlah asik je lagu cinta je.Balik-balik lagu cinta.Macam dah habis tema dah lagu-lagu kat Malaysia ni.Sama dengan filem kat Malaysia ni.Lama-lama rakyat Malaysia ni mati dengan lagu-lagu dan filem-filem cinta je.Sebab lagu-lagu sial macam ni lah aku terus dengar lagu-lagu 80an dan tak amik tau lagu-lagu sekarang ni.Kalau berterusanlah komposer bangang kat Malaysia buat lagu-lagu sial macam ni,takkan kemanalah industri muzik Malaysia ni.
Saje je post tajuk ni sebab aku takde idea nak tulis apa hari ni.Harap korang layan je lah apa yang aku post dimasa akan datang ni OK.


"Be the change you want to see in the world."

2 Responses so far.

  1. Weh... ini tandanya dah tua... zaman kita muda pon org2 tua x phm dgn muzik taste kitorg... hahaha... tp yeah, Justin Bieber sucks!! eh, tetiba je

  2. Bukan tua,tapi berumur...lagu-lagu zaman kita dulu lebih baik dari lagu zaman sekarang ni...Hehehehe~~

Leave a Reply