Page Views

Kasar kan bunyi tajuknya?Entahlah orang Malaysia ni dah biasa/suka agaknya digelar/dipanggil bodoh.Mula-mula sekali aku nak cerita pasal ada 2 orang awek kena maki dengan aku(ye lah mulut aku kan memang jahat!).Berlaku masa aku nak turun kat stesen LRT KLCC.Bila pintu LRT tu dah terbukak,aku nak turun la.Tetibe ada pulak 2 awek yang bodoh ni dok blocking depan pintu LRT.Tanpa berlengah aku pun terus maki,"Kasi orang turun dulu boleh tak?Kenapa bebal sangat korang ni ha?"Yang membuatkan aku heran tu bukan apa.Pengumuman supaya biar penumpang yang nak turun dari tren dulu turun sebelum penumpang yang nak naik masuk LRT tu dah dibuat.Banyak kali pulak tu.Tak cukup pengumuman dalam Bahasa Melayu,dalam English pun ada.Tak paham-paham lagik ke?Takkanlah bodoh sangat kot?Menyirap je dalam hati aku dengan perangai rakyat Malaysia ni!Sampaikan aku tertanya-tanya dalam hati,"Tak kenyang ke makan nasik,sampai nak kena 'makan maki'?"
Kemudian aku nak cerita pulak pasal tahap pemikiran pengarah baik filem maupun drama Melayu kat Malaysia ni.Untuk pengetahuan korang semua,aku dah 15 tahun tak tengok cerita Melayu.Sebab utama dia,tema/genre yang sama dihidangkan.Bak kata Chef Gordon Ramsay "Same shit ,different day."Tak habis-habis cerita CINTA & KOMEDI SERAM.Persoalannya timbul disini,tahap pemikiran pengarah & rakyat kita kat Malaysia ni adakah takat itu saja?Cukuplah,cubalah buat cerita lain pulak.Lepas tu tajuk-tajuknya seakan membodohkan bangsa sendiri.Contoh tajuknya...Karipap-karipap Cinta, Cinta Kura-kura, Hantu Kak Limah Balik Rumah, Amukan Frankenstein Tempatan dan banyak lagilah kalau aku nak senaraikan.Korang fikirlah sendiri.Ada jugak orang yang pertikaikan pendapat aku.Diorang kata,"Tapi cerita tu tetap Box Office kan?Menandakan ramai yang pegi menonton cerita tu.."Jawapan aku senang je,"Memanglah Box Office menandakan ramai orang yang pegi menonton cerita tu.Maksud yang tersirat korang tak amik tau.Maksud tersiratnya adalah,sebab memang ramai rakyat Malaysia yang BODOH sebab pegi menonton cerita tu...!"
Banyak lagi benda yang aku nak tulis kat sini.Tapi buat masa ni fikir-fikirkanlah tentang 2 benda yang aku cerita ni.Walaupun cuma 2 benda je,lebih baik sikit daripada aku tak cerita langsung kan.Ok lah aku pun nak rehat-rehat sebelum nak masuk tido ni.Esok pun keje pagi.Fikir-fikirkanlah rakyat Malaysia,negara yang aku sayangi....!

"Be the change you want to see in the world."

2 Responses so far.

  1. Cite melayu last ko tgk tuh apa Ziar? Kalo 16 tahun dulu aku tau cite apa... "Superstar", btl x? yg Joe Wings ngan Shasha blakon tuh... kitorg fly reramai dr hostel kan? wakakaka... Nazri Moin siap surrender game final ping-pong tuh... haha.. kenangan2

  2. Mungkin kot.Aku pun dah tak berapa ingat...Rindu lak zaman sekoah dulu tiba-tiba....

Leave a Reply