Page Views

Sejujurnya,dah lama aku perhatikan gelagat serta karenah pemandu kat Malasia ni.Terus terang aku katakan memang macam sial!Banyak sebablah kenapa aku kata macam ni.Aku cuma nak ketengahkan apa yang aku rasa paling aku menyampah.
SELALUNYA kalau jalanraya sesak adalah kerana adanya pemandu yang BODOH!Sebagai contoh,kalau ada kemalangan.Terlalu ramai pemandu yang berhentikan kenderaan(Prihatinlah kononnya),tapi sekadar untuk berhenti tengok je!Bukannya berhenti nak tolong mangsa kemalangan tu.Dalam 30-40 kereta yang behenti tu adalah dalam 2-3 je yang tolong mangsa,yang lain tu sekadar TOLONG TENGOK je.Lebih teruk lagi ada yang siap amik nombor kenderaan yang kemalangan(nak pegi beli 4D)!!!Kalau setakat nak berhenti TOLONG TENGOK je,tak payahlah.Kan ke menyusahkan orang!
Ada lagi satu kes dalam tahun 2004.Masa tu aku dalam perjalanan dengan Kak Long aku nak balik ke Nusajaya dari KL sempena cuti Tahun Baru Cina.Aku hairan kenapa highway pon boleh sesak.Kemain banyak lagi kenderaan yang berhenti.Sabar menanti....Bila kereta yang dipandu oleh Kak Long aku ni berganjak kedepan,rupa-rupanya semua pemandu BANGANG yang berhenti tadi nak tengok peronda lebuhraya bakar bukit kat tepi jalan!!!Peronda lebuhraya tu mungkinlah ada alasan diorang,tapi aku tak pastilah alasannya.Tapi sial-sial yang berhenti semata-mata nak tengok tu??!!
Ada lagi yang sambil on-the-phone tapi bawak kemain macam pelesit!Potong barisan masa kat lampu isyarat.Bila orang tak nak bagi masuk(masa potong barisan),siap tunjuk FUCK lagi.Apa punya celaka lah korang ni!Lambat belakang la!Apa masa kat sekolah dulu cikgu sekolah korang tak pernah ajar beratur ke??!!Ataupun memang tak pernah sekolah?!!Banyaklah sebenarnya aku nak cakap pasal attitude pemandu kat Malaysia ni.Tapi hmmm...penatlah.Takkan pernah nak berubah.
Kes yang paling popular adalah tak berhenti masa lampu MERAH!Ni memang banyak kali.Bukan setakat terjadi pada aku je,bahkan ramai lagi pejalan kaki.Contoh,tempat aku duduk sekarang kat Pandan Indah.Terang-terang lampu dah merah,aku pun nak lintas jalan lah.Adalah dalam 10 kereta terus jalan je buat bodoh(ataupun memang betul-betul bodoh,aku tak pastilah).Diorang siap tekan horn tanda diorang bengang yang kitorang(pejalan kaki) nak lintas.Siap bukak tingkap maki hamun lagi,"Woi bodoh ke?"(Tetiba aku terfikir,aku yang bodoh ke,diorang?)!!Aku tunjuklah kat pemandu tu yang lampu isyarat tengah merah(manalah tau dia "tak nampak"),terus je maki.
Untuk kes yang last aku sebut tadi,aku ada pesanan kat pemandu tu.Pesanan tu berbunyi begini:
"Wei bangsat,beratus-ratus duit habis gi kelas memandu tu nak dapatkan lesen kan?Bermakna ko dah ariflah tentang undang-undang jalanraya.Masa kelas memandu belajar,lampu kuning berwaspada,lampu hijau jalan,lampu merah berhenti laa BABI!Orang-orang yang perangai SIAL macam korang ni lah yang membuatkan jalanraya kat Malaysia ni huru-hara,BANGSAT!!!"





Leave a Reply